8 maj 2007

Skapa en härlig höst NU!




Hej!
Ni glömmer väl inte bort att det är hög tid att redan nu tänka på hur du vill att din trädgård ska se ut till hösten? Det är så lätt att låta sig förföras av allt ljuvligt som står i blom i handelsträdgården just nu och gå förbi de växter som kommer att få dig att dra efter andan i förundran när hösten nalkas. De ser sällan så märkvärdiga ut på våren eftersom de ofta är sena i starten. Ta höstanemonen som exempel - just nu sticker den knappt upp ur krukan alls, men det är ju NU den ska planteras för att den ska ha bäst chans klara sin första vinter!
Min favoritkombination för dagen (se ovan):
Anemone hupehensis + Actaea (fd Cimicifuga) 'Brunette' + Ecinacea purpurea 'Magnus' + Molinia arundinacea = KÄRLEK!!!

Hälsningar
Anna på Uteträdgården

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina höstblommor.. men vad heter den tredje.. på bilden.. hmmm..jag har svårt med latin.. men den vill jag ha!!!!/åsa

Anonym sa...

Jodå - redan vid sådden i våras fanns det en tanke till hösten. Anemonen delades i höstas och kommer nu upp ur jorden, framför den kommer snart Rudbeckian och sådder av vit och grön Rudbeckia skall planteras brevid. Jättetåtel har jag inte plats för utan det blir Ekorrkorn istället. Silveraxen - grön - har också precis kommit upp ur jorden - som att återse gamla vänner.... =)

Anonym sa...

Kul att se dina val inför hösten...
Det roliga är att jag har Rudbeckia på tillväxt och jag har länge varit sugen på just Silveraxen. Kul med lite tips så där!

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Visst är det något speciellt med en vacker höstträdgård! Jättefina blombilder, höstanemonen på bilden har en fantastisk färg. Mina är mer bleka, finns det olika rosa toner på dem?

Anonym sa...

Oj så många bra tips ni ger i bloggen.

Tack