7 november 2007

Rödaste rött

Rickard i odlingen bekräftade precis mina misstankar, våra kunder föredrar röda amaryllis framför andra färger. Här har vi två julröda sorter som är populära, den eldiga 'Carmen' (till vänster) och den graciösa 'Cherry Nymph'. Vi får många frågor om hur man ska sköta sin amaryllis och de här råden ger vi våra kunder (vi utgår från en planterad lök i kruka):

Hur ska jag placera min amaryllis?
Ljust i rumstemperatur, gärna med undervärme, t ex i fönstret, ovanför ett element. När knopparna ”lämnat löken” kan man ställa krukan lite svalare. Då skjuter inte stjälken iväg så fort och dessutom förlängs blomningen!

Hur mycket vatten ska löken ha?
Mycket sparsamt, man brukar säga ca ett snapsglas per vecka. Om du ger löken för mycket vatten skjuter stängeln i väg och blir ranglig. Öka vattningen något när blomknoppen visar sig. Låt alltid jorden torka upp lätt mellan vattningarna.

Hur gör jag om jag vill ha min lök i ett amaryllisglas?
(Plantera löken som vanligt och) när blomknoppen visar sig tar du upp löken ur krukan och sköljer rent rötterna. Placera sedan Amaryllisen i glaset. Se till att rötterna endast snuddar vattenytan! Annars är risken stor att löken ruttnar.

Vad ska jag göra med löken när blommorna vissnat?
Antingen kastar du din lök eller sparar den. Om du vill spara den så skär bort stängeln men behåller de gröna bladen. Öka nu vattningen och ge löken näring ungefär en gång i veckan. Under sommaren och hösten kan du gärna placera löken varmt och ljust, kanske i trädgården eller på balkongen. Sköt om den som en vanlig krukväxt.

Om du vill att Amaryllisen ska blomma igen, lagom till jul, tar du in den i augusti. Trappa ner vattningen för att till sist sluta vattna. Nu ska löken vila och bladen vissna ner. Placera amaryllisen på ett torrt och svalt ställe. I oktober är det dags att ta fram löken igen. Plantera om Amaryllisen och vattna igenom. Ställ krukan varmt och ljust så kommer det snart en ny knopp!

En liten brasklapp bara, det kan vara lite knepigt att få den att blomma precis till jul. Om det dröjer, kan du se fram emot en underbar blomning, lagom till vårkanten.

Visste du att:
Amaryllis betraktas som en vårblomma i många länder? Den är dessutom en mycket tålig snittblomma! Om du har en Amaryllis hemma kan du skära av stängeln med ett rakt snitt. Sätt en gummisnodd ca en centimeter över snittstället för att förhindra att stjälken "krullar" upp sig. Sätt stängeln i en hög vas med kallt vatten. Gör ett enkelt arrangemang med några vackra kvistar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja.. min amaryllis som jag sparat kommer bara med blad.. så vi får se.men tack för råden! och vilka kakor.. ni visar..... hjälp! vill ha!=)/åsa

Tidsmästarinnan sa...

Jo, röda är också fint, men jag vill bara ha VITA i år!
Tack för bra tips. Jag grävde ner två överblommade lökar från förra året i trädgården i somras, kan det bli något tro?
Glada hälsningar
S.

Therese Zumi Sumner sa...

Tack så hjärtligt för mycket noggrant råd = enda platsen på många Svenska och utländska Sajter.

Therese Zumi Sumner