6 april 2009

Vad kan jag ha på min balkong?

En av de vanligaste frågorna mina kollegor får just nu är; Vad kan jag ha på min balkong? Svaret på den frågan är faktiskt; Vad än du vill, det är bara din fantasi som sätter begränsningarna!

Okej, det kanske är ett lite för luddigt svar, för om man inte vet vad för typ av kruka man ska välja, vilken jord som är bäst och vilka växter man kan ha, tja då är det lätt att fastna i invanda spår. Hur många sitter inte fast i den klassiska ”balkongfällan” som består av kala betongväggar, några plattor färdig trall från byggvaruhuset och en plastlåda med petunior och lobelia.

Inte för att det är något fel med petunior, inte alls, men en balkong kan ju vara så mycket mer! Utnyttja balkongen som ett extra rum, och inred det precis som du vill!

Själv har jag satsat på den lantliga stilen och satt upp liggande panel (som jag målat vit förstås) och lagt in ett riktigt trägolv. Eftersom jag vill sitta och ”jäsa” på min balkong har ställt dit en skön fåtölj, en fotpall och ett litet bord man kan ställa vinglaset på. Här är jag som tjuren Ferdinand och luktar på mina pelargoner och fullkomligen njuter av livet!

Så skaka av dig idén om hur en balkong ska vara och fundera på hur du vill ha det, för som det så ”luddigt heter”, det är bara din fantasi som sätter begränsningarna!

/AnnaKarin

P.s På bilden ser vi vår trädgårdsdesigner Maria i planteringstagen. Maria och Malin kommer att hålla i en temakväll på ämnet balkong, då kan du lära dig mer om hur du kan leva ett skönare balkongliv! Läs mer här.

Inga kommentarer: